Tužno: patrijarh Srbije i mitropolit Crne Gore formalno propovjedaju crkveni neoprotestantizam! – ocijenio je arhimandrit Romanos Anastasiadis, klirik Vaseljenske patrijaršije.

„Vodeći jerarsi Crkve Srbije i ranije su govorili i djelovali prilično čudno, zlobno, nepravoslavno. Počinjem da se pitam da li postoji pravoslavna teologija i eklesiologija u rukovodstvu Crkve Srbije”.

„Ako zaista vjeruju u ono što tvrde, onda je problem vrlo ozbiljan; počinje uzimati svoj danak i uskoro će se Crkva morati s tim suočiti. Tako se radilo kroz stoljeća u sličnim slučajevima”, napisao je na fejsbuk profilu arh. Romanos Anastasiadis.

„Perverzija je očigledna i ugrožava temelje sinodičkoga i hijerarhijskoga sistema naše Crkve.

Posljednji događaj zabilježen je 28. septembra 2019. u Manastiru Podlastva u Crnoj Gori, i bio je ‘zajednički udarac’ Njegova blaženstva patrijarha Srbije kir Irineja i Njegova preosveštenstva kir Amfilohija, koji su tvrdili:

‘Srpska pravoslavna crkva jednaka je s drevnim crkvama Jerusalima, Antiohije, Carigrada i ostalih …’!!!

Da, to su rekli!

Drznuli su se na svrgavanje nekoliko patrijaršijskih prijestola, pregazivši ustrojstvo Crkve i izazvavši kanone, institucije, sinode, svešteni poredak i tradiciju kroz vijekove!”

Prema tvrdnji arh. Romanosa Anastasiadisa, srpski arhijereji su se drznuli da ospore Pentarhiju – drevni crkveni poredak zasnovan na pet pomjesnih patrijaršija: Rimskoj (do raskola 1054. godine), Carigradskoj, Aleksandrijskoj, Antiohijskoj i Jerusalimskoj.

Pentarhijski poredak je ustanovljen 36. kanonom Šestoga vaseljenskoga sabora, koji potvrđuje 3. kanon Drugoga vaseljenskoga sabora i 28. kanon Četvrtoga vaseljenskoga sabora.

„Direktno izazivanje i svrgavanje Pentarhije u Crkvi, na šta su se [Irinej i Amfilohije] usudili, postavlja mnoga pitanja o tome: kakvo ’jedinstvo’ i sa kime ga u konačnici želimo u našoj Crkvi; i ko su zapravo pravoslavci, a ko jeretici u savremenome svijetu?” – veli arhimandrit Romanos Anastasiadis, koji posljednjih mjeseci u javnosti oštro kritikuje pozicije Ruske, ali i Srpske pravoslavne crkve.

On je, takođe, nedavno prozvao Amfilohija Radovića – to je bila, koliko je poznato, dosad uopšte prva kritika Amfilohija iz Vaseljenske patrijaršije.

Amfilohiju odgovorili iz Vaseljenske patrijaršije: Sa Vartolomejem nećete manipulisati!

Arhimandrit Romanos Anastasiadis svoje članke ne objavljuje bez blagoslova pretpostavljenih crkvenih vlasti. Smatraju ga „neformalnim” tumačem stavova Vaseljenske patrijaršije.

***

Irinej Gavrilović je 28. septembra u Podlastvi kazao:

„Pre osam vekova dobila je [SPC] značajno priznanje, jednu veliku ulogu među crkavama, postala je autokefalna, ravna svim drugim velikim pravoslavnim Crkvama, počevši od Jerusalima, Antiohije, Carigrada…. To preveliko delo izdejstvovao je Sveti Sava, najveća ličnost naše istorije i svete pravoslavne crkve“.

Dakle, proglasio je i Savu Srpskoga za „najveću ličnost” u istoriji Istočno-pravoslavne crkve!!!

Interesantno, ta „beseda” je u međuvremenu UKLONJENA sa sajta Amfilohijeve Mitropolije crnogorsko-primorske.