EKONOMIJA

Marić: Zar bi velike kompanije rizikovale da slijeću na nesigurnu pistu?

Agencija za civilno vazduhoplovstvo ACV danas je napravila vanredni pregled poletno-sletne staze Aerodroma Tivat i tom prilikom njeni inspektori konstatovali su da u oštećenjima evidentiranim na pisti u maju prošle godine, u međuvremenu nije došlo do nikakve progresije, javlja Boka news.

“Nijedno oštećenje na poletno-sletnoj stazi evidentirano prošle godine u međuvremenu nije uvećano iako je aerodrom u kontinuiranoj upotrebi. Nijedno od tih oštećenja na habajućem asflatnom sloju piste, kako su i zvanično konstazovali inspektori ACV-a, ne predstavlja ozbiljniju prijetnju za sigurno odvijanje vazdušnog saobraćaja na Aerodromu Tivat“, kazao je danas direktor te vazdušne lukeRadovan Marić.

On je novinaru Boka news portala pokazao obilje dokumentacije koja detaljno govori o redovnim i vanrednim pregledima poletno sletne staze i načinu na koji se vrši kontinuirani nadzor nad tom golemom asfaltnom površinom dimenzija 2.500 x 45 metara.

Vazdušni saobraćaj, inače, jedna je od najstrožije regulisanih i najoštrije kontrolisanih oblasti ljudske djelatnosti uopšte, u kojoj je na snazi nulta tolerancija na bilo što što može ugroziti sigurnost letjenja. Stoga i redovne kontrole koje nad Aerodromom Tivat sprovodi ACV kao vrhovni državni regulator i kontrolor u oblasti civilne vazdušne plovidbe u Crnoj Gori, ne odstupaju od vrlo strogih kriterijuma Evropske agencije za vazduhoplovnu sigurnost EASA, Evropske konferencije civilnog vazduhoplovstva ECAC i Međunarodne  organizacije civilnog vazduhoplovstva ICAO.

“Zato je i bukvalno nezamislivo da ACV dozvoli da se koristi bilo koji segment sistema vazdušnog saobraćaja, uključujući i aerodrome, a koji je rizičan po sigurnost letjenja“, kaže Marić.

Dodaje da se poletno-sletna staza Aerodroma u Tivtu redovno od strane osoblja te vazdušne luke pregleda najmanje osam puta dnevno, svakoga dana.

“Od toga su dva redovna pregleda specijalizovanog i za to sertifikovanog i licenciranog osoblja, prije početka rada aerodroma, odnono na polovini njegovog radnog vremena, a po potrebi u slučaju loših meteo prilika ili sličnog, to osoblje pistu pregleda na svakih sat vremena. Pored njih, pistu, manevarske površine i platformu po tri puta dnevno obilaze i pregledaju i Služba zaštite i spašavanja, odnosno Služba bezbjednosti Aerodroma Tivat, tako da se bukvalno ne može desiti situacija da se na bilo kojem dijelu od 112.500 kvadrata poletno-sletne staze, na vrijeme ne otkrije bilo koja pojava koja bi mogla nepovoljno uticati na sigurnost odvijanja vazdušnih operacija”, kazao je Marić.

Potvrda tome, ističe Marić, je i činjenica da je od maja prošle godine kada je ACV zvanično kontstatovala oštećenja na dijelu poletno-sletne staze, na njoj bez i najmanjeg problema, obavljeno skoro 6.000 slijetanja i polijetanja aviona koji su pojedinačno, teški i do 100 tona.

“Bez obzira na neke panične i katastrofične izjave koje ovih dana čujemo od ljudi koji nisu iz vazduhoplovne struke pa brkaju i ne razlikuju  čak ni osnovne, a potpuno različite stvari kakve su sigurnost, odnosno bezbjednost, mogu potvrditi da na poletno sletnoj stazi Aerodroma Tivat  nije bilo ni najmanjeg incidenta, čak ni oštećivanja gume na stajnom trapu aviona, a kamoli njenog pucanja ili ne daj Bože, usisavanja nepoznatog predmeta (otpatka sa piste ili nečeg sličnog) u avionski motor. Sigurnost letjenja na Aerodromu Tivat nikada nije bila, niti je sada ugrožena, a sigurno to neće biti ni u narednom periodu“, ističe Marić koji je i sam po struci pilot, i to sa dugogodišnjim stažom i iskustvom na borbenim avionima i helikopterima.

Direktor tivatskog Aerodroma ukazuje i na to da na njega slijeću avioni renomiranih kompanija koje izuzetno drže do sigurnosti i bezbjednosti letjenja i koje su sve, prije nego što će uspostaviti saobraćaj sa Tivtom, prethodno ovdje poslale svoje osoblje da pregledaju svaki aspekt ove vazdušne luke, uključujuči i pistu.

“Zar stvarno mislite da bi jedna Lufthansa rizikovala da avion sa 140 putnika šalje na neki navodno nesiguran aerodrom, ili da bi to uradili poslovično sigurnosti i bezbjednosti maksimalno posvećeni Izrealci i njihove kompanije poput IsrAira, ili da bi sa navodno nesigurnim aerodromom, rizikovao jedan Aeroflot, SAS, Norwegian ili EasyJet ?“, pita Marić.

On naglašava da je menadžment Aerodroma Tivat i preduzeća ACG već duže vrijeme angažovan na pripremi sanacije najoštećenijih djelova poletno sletne staze što sa naročito odnosi na tzv. touch down zonu prema pragu piste 32.

“To je dio poletno-sletne staze u kojem prvi dodir sa tlom ostvaruju točkovi aviona koji slijeću na pistu 14, a što je najčešći slučaj tokom obavljanja vazdušnih operacija u Tivtu, pa je logično da se asfalt na tom dijelu koji je i izložen največim opterećenjima, i najbrže troši. Već duže vrijeme pripremljen je projekat za sanaciju kako habajućeg, tako i nosećeg sloja piste u ovoj zoni a što će se obaviti na površini dugačkoj 600 metara uz tzv. centralnu liniju poletno-sletne staze i širini od 12 metara uz nju”, naveo je Marić.

Sanacija ovih 7.200 kvadrata tivatske piste uz svo popratno propisno obilježavanje i ostalo, može se prema riječima Marića, završiti za najviše deset dana, odnosno noći jer aerodrom ne radi u noćnim satima i tada se mogu izvoditi građevinski radovi.

Administrativna procedura za odobravanje tog zahvata kod nadležnih u Ministarstvu održivog razvoja i turizma je u završnoj fazi.

Izvor: Boka news